Ir al contenido principal

TEORIA GENERAL DE L'OBLIT



Procure estar informat dels premis literaris. Sempre me n'alegre per l'autor o l'autora premiada, encara que de vegades, quan llig l'obra, la decepció s'apropa de mi. Ja sabem que la percepció és lliure i que per a gustos colors, però l'ombra de les expectatives lectores insatisfetes és sempre ampla i molt llarga. I això que servidor elogia l'ombra tant com Junichiro Tanizaki

Hi ha premis i premis. El Premi Llibreter mai em defrauda. El Gremi de Llibreters de Barcelona i Catalunya té bon ull amb les seues eleccions i això és d'agrair. Quasi sempre aposta  per obres valentes i arriscades com Germà de gel d'Alicia Kopf, Estirpe de Marcello Fois,  Ànima de Wajdi Mouawad o Gegants de gel de Joan Benesiu, aquestes dues últimes obres són del catàleg d'Edicions del Periscopi. Com a lectors hem de felicitar-nos pel bon olfacte que té aquesta editorial.

Enguany Periscopi ha tornat a guanyar el Premi Llibreter amb Teoria general de l'oblit, de José Eduardo Agualusa, novel·la que ja havia aconseguit el Dublin Literary 2017 i havia sigut finalista del Man Booker International. Agualusa és un dels autors actuals en llengua portuguesa més importants,  molt poc traduït a l'espanyol i molt menys encara al català, per la qual cosa em congratula l'aposta de Periscopi i el premi Llibreter. Una bona ocasió per apropar-nos a la literatura que es fa al continent africà i en especial a Angola.

Teoria general de l'oblit és una novel·la amb grans valors. Conta la història de la Ludo, una dona abandonada per la seua família que decideix aparedar-se dins la seua vivenda fins que finalitze la violència de la revolució angolenya. Aïllada del món sobreviu durant vint-i-vuit anys acompanyada per un gos i un mico, conreant un petit hort a la terrassa de la casa, caçant coloms i escrivint contra l'oblit, primer en quaderns i després omplint les parets de paraules. Una interessant versió urbana de Robison Crusoe plena de metàfores i elements de realisme màgic. Amb la història de la Ludo conflueixen altres històries, al meu parer no totes necessàries per fer avançar la narració, que fan que el desenllaç es carregue de sentimentalisme. Amb el to passa una cosa semblant. La varietat de registres amb l'alternança de passatges d'humor i passatges dramàtics com el de la mort del gos, un dels més brillants del llibre, no sempre acaba de funcionar. No obstant, la lectura és grata.

Si les febleses de Teoria general de l'oblit són formals, els encerts són de fons. La novel·la d'Agualusa planteja un interessant discurs sobre la por a l'altre i com l'aïllament des de la distància genera comprensió, si aquesta és possible. Identitat i alteritat en una novel·la sobre la destrucció i la resistència, sobre els efectes del colonialisme i els processos revolucionaris, sobre l'absurd de la guerra i la gratuïtat de la violència. Una narració polièdrica amb moltes lectures que no defrauda ni deixa indiferent. I açó diu molt al seu favor.

Fent ús de la hipertextualitat, ací us deixe una entrevista amb José Eduardo Agualusa i un altre clip de Chico Buarque interpretant Funeral de um lavrador, cançó de la que es parla en la novel·la.









Comentarios

Entradas populares de este blog

TOMAR POSICIÓN

Estos días he leído una serie de artículos relacionados con la Generación del 14 , cosas de los centenarios. Dicha generación se movió en un contexto histórico que podría guardar ciertas similitudes con el actual, no lo niego, pero hasta ahora, al menos que yo sepa y en nuestro país,  no ha aparecido ningún Ortega y Gasset  capaz de aplicar sus conocimientos filosóficos a la búsqueda de soluciones. La corrupción todo lo impregna, los políticos están desprestigiados, la falta de recursos, la pobreza, el desconcierto, el desánimo y el pesimismo de la población campan a sus anchas, mientras las actitudes populistas, xenófobas y fascistas proliferan. ¿Dónde están los intelectuales? ¿Dónde está el debate intelectual en la sociedad? ¿Dónde está la sociedad civil? ¿Dónde está el compromiso para cambiar las cosas? Voceros no faltan en los medios de comunicación y en las redes sociales, pero faltan los intelectuales. El concepto orteguiano del hombre masa está vigente y tardará en supera

PATRICK MODIANO, EL PREMIO NOBEL Y UN ANHELO

Soy de formación afrancesada hasta la médula, así que me interesa todo aquello que tenga relación con la cultura gabacha,  desde los poemas de François Villon al teatro de Molière , de los cuentos de Maupaussant     a Marcel Camus , pasando por la música de Claude Debussy , las aventuras de Fantômas , las canciones de Yves Montand , el cine de François Truffaut, la cassoulet de canard, la   Veuv e Clicquot, la mantequilla salada, Audrey Tautou   o el paroxismo de Brigitte Bardot (la de antes, por supuesto)   susurrando con voz de haberse pasado con el borgoña peleón (que los hay) aquello de Harley Davidson . ¡Qué lástima de mujer! En fin, no hay cultura perfecta,  et je suis aussi complètement imparfait . Hace unos días se le concedió el Premio Nobel de Literatura a Patrick Modiano , un veterano que tiene en su haber todos los premios de las letras francesas habidos y por haber . A modo de felicitación y homenaje escribí en mi muro del facebook que la primera novela que leí de

PREGUNTES NO RETÒRIQUES

[Foto: eldiario.es] Com a milions de ciutadans d'aquest país, visc fent-me preguntes sense trobar cap resposta per molt que ho intente. Unes són  existencials , o crec jo que ho són; altres, la resta i gran majoria, no tant. Últimament em pregunte moltes coses sobre s ituacions indignants, i que conste que no són retòriques. Què més volguera!  Les més habituals solen ser sobre la corrupció política, sobre la quantitat de lladres que ens envolten. Com és possible que  hagen  tants casos de corrupció al nostre país? Com és possible que els lladres s' hagem   embutxacat  tants milers de milions d'euros? Per què no els hem descobert abans? Què hem fet malament? Aquesta situació és el resultat de tants anys de govern amb majories absolutes? Intente ser analític i no trobe respostes. E m preocupa molt que hagen d'eixir casos aïllats de penedits,  venjatius  o col·laboracionistes, com Marcos Benavent , perquè  aflore la  merda. Què funciona mal al si de la nostra democ