Ir al contenido principal

TIR DE GRÀCIA A LA INDUSTRIA CULTURAL



Les mesures aprovades pel Consell de Ministres el passat divendres 13 de juliol, després de l’anunci que fera el president de Govern, Mariano Rajoy, a les Corts dos dies abans, suposa el tir de gràcia a la de per sí estrangulada industria cultural del nostre país.


l’IVA passarà del 8% al 21% en les entrades de cinema, teatre, concerts, festivals musicals i museus privats; del 18% al 21% en la música gravada, mentre que es mantindrà el 4% per al llibre. Encara que es venia parlant de l’augment d’aquest impost des de feia setmanes, que era la crònica d’una pujada anunciada, la realitat ha superat totes les previsions.


Els economistes aventuren com a repercussió un major enfonsament del consum, i no fa falta ser bruixot ni consultar cap bola de vidre per a fer la predicció. A la ja consabuda crisi d’espectadors motivada per la televisió, dvd i descarregues diverses, ara s’afegeix l’increment de l’IVA en uns moments de greu crisi econòmica, de retallades, amb un consumidor empobrit amb les butxaques completament escurades. Amb aquesta conjuntura, el consum cultural pot quedar reduït a l’ombra de l’alè, que és com dir convertit en no res, en la inexistència.


Anem per parts i consultem la bola de vidre de la evidència. Per a la industria cinematogràfica , la pujada de l’IVA pot suposar el tancament de moltes sales cinematogràfiques que avui subsisteixen amb dificultat, sobre tot les sales minoritàries que aposten pel cinema d’autor i la versió original. Repercutir l’IVA en el preu de l’entrada és botar fora de les sales els espectadors. Però no hi ha cap altra solució. Només sobreviuran sales en mans de grans empreses, moltes d’elles multinacionals. La producció i distribució no seran alienes al drama. Damunt encara han de lluitar contra la pirateria.


Una situació semblant viuran els teatres i auditoris privats. Des d’actors i músic a distribuïdors i exhibidors es voran afectat directa i indirectament per l’increment de l’IVA. Si ja era difícil muntar un espectacle, estrenar-lo i anar de gira, ara serà missió impossible sense Tom Cruise. Només els grans teatres privats de Madrid y Barcelona sobreviuran . Les sales públiques estan exemptes de l’IVA, però en canvi estan afectades per les retallades pressupostaries.


Per què no s’ha fet com a França on s’aplica 2’5% d’IVA per a les 140 primeres representacions i un 7% per a la resta? O com es fa a Alemanya amb un 7% i a Holanda amb 6%? Nosaltres tenim més nassos, un 21%. Les fitxes del dominó comencen a caure una darrera l’altra. Conclusió: els espectadors a fer punyetes, punyalada a la panxa del sector i teatre esbudellat.


L’ increment de 3 punts per a la música gravada liquidarà els pocs discos i CDs que encara es venen. Passeu, per favor, per les seccions de discos i DVD dels grans magatzems i botigues especialitzades per vore com els aparadors s’aprimen mentre l’espai multimèdia i els aparells electrònics engreixen i engreixen. Una prova evident de la demanda del mercat. No cal recordar que moltes persones fan allò de jo m’ho baixe d’internet, jo m’ho grave i l’autor o la discogràfica o la productora que es fota.


Si no aturem la pirateria, mai baixaran els preus dels discos, dels DVD, dels llibres digitals. Ho puc assegurar. No li interessa a cap discogràfica o editorial que sap d’entrada que van a piratejar el seu producte. Per a què volen les editorials posar més barat els llibres digitals si saben que els van a piratejar de seguida? És obvi, doncs, que aposten per l’edició en paper que encara els deixa marge.


Pinta mal la cosa i no es veuen solucions. La pujada de l’IVA liquidarà una bona part de la industria cultural d’aquest país, i ja sabeu que la cultura és el camí que fa gran als pobles, però amb retallades i pujades d’impostos no es fa ni senda de cabres, amb tot el meu respecte per al bestiar caprí.

Publicat a Bon Dia Noticies, juliol 2012

Comentarios

Entradas populares de este blog

OBLIDADA CONCHA ALÓS

Tenia  tretze o catorze anys quan vaig descobrir Concha Alós . Descobrir que no llegir, perquè la lectura va vindre molt més tard. En aquells anys del franquisme accedir a un llibre era tota una odissea, sobretot per a un adolescent lletraferit de família treballadora i sense recursos com jo. A la casa dels meus pares no hi havia llibres. Les biblioteques públiques d'aleshores eren pràcticament inexistents i tenien les prestatgeries plenes d'exemplars vells, porgats i polsosos. Comprar-ne era quasi una quimera degut a la nostra complicada economia familiar, però no gens més complicada que la d'altres milers de famílies. Un llibre es comprava si era totalment necessari per a l'escola i  si no hi havia més remei, la qual cosa suposava més cigrons i menys carn a la taula. Els diners no prestaven per a tot. Ma mare, amb el seu tarannà de solucionari, sempre trobava una manera d'estalviar-se la compra en forma de parent o veí que acabaven prestant-nos aquell ...

EL CORDERO CARNÍVORO

Tomando como nombre el famoso local de Zurich donde surgió el movimiento Dadá en 1916, Cabaret Voltaire irrumpió en 2006 en el panorama editorial independiente con un catálogo exquisito, principalmente dedicado a autores franceses y de otras nacionalidades que habían escrito en francés, todos ellos con obras inéditas en español o descatalogadas. Un catálogo no demasiado amplio, pero sí sobradamente sugestivo, que ha ido creciendo en estos seis años hasta configurar un abanico temporal y cultural que va desde autores consagrados del siglo XIX como Stendhal , Balzac , Zola o Flaubert , pasando por vanguardistas como Crevel y Desnos o del periodo de entreguerras como Gide y Cocteau , hasta llegar a la época actual con escritores de la talla de Patrick Modiano . Últimamente al catálogo le ha pasado un poco como a Enrique Vila-Matas y ha dirigido su mirada hacia el mundo anglosajón incluyendo en su nómina de escritores a Stephen Spender , Robin Maugham o Joe Orton , de quién ...

EL VENTRE DE NÀPOLS

Qui em coneix sap de la meua fascinació per Nàpols i tot el que estiga relacionat amb aquesta ciutat. El Vesubi, Pompeia, Totó, els  castrati,  Capodimonte, Pulcinella, el Monestir de Santa Chiara, inclús en la versió fox de Jorge Sepúlveda . el funiculì funiculà,  les botigues de  pesepri nadalencs al carrer de Sant Gregori Armeno, les capelletes de carrer dedicades a les ànimes del Purgatori, inclús el Crist  velato de la Capella de Sansevero. Un univers urbà contradictori i anacrònic com la mateixa vida. El temps quotidià eternitzat entre el naixement i el traspàs. Eros i Thànatos a una ciutat vulnerable que s'alça als peus d'un volcà i que tremola amb els moviments dels malucs de Sophia Loren i les maggiorate,  la qual cosa mai no gens banal. Una ciutat italiana, però també valenciana. En definitiva, mediterrània. La ciutat d' Alfons el Magnànim i de Josep de Ribera ,  lo Spagnoletto . Els valencians hem estat ací molts anys, segles. S...