Ir al contenido principal

NOSALTRES, LA VIDA, ELS BARS I ELS NON-LIEU



Es poden donar voltes i revoltes per arribar al mateix punt. Podem negar i renegar -que no és el mateix-  per arribar a una afirmació perquè, com bé sabeu, negar el que s’ha negat és una manera d'afirmar. Servidor, arribat aquest punt, es queda amb Joan Fuster amb allò de reivindicar sempre el dret a canviar d'opinió, perquè és el primer que neguen els enemics. 

Afirmar negant la negació és el que m'ha passat  amb la lectura d'Elogio del Bistrot, un petit opuscle de Marc Augé, entre el dietari, la reflexió acadèmica o el simple quadernet de butxaca inequívocament francès. Très français, comme il fautTrès parisien., Fa igual. El principi de la cultura és que no hi ha límits, que els éssers humans tenim la capacitat per a relacionar-nos amb el coneixement, les sensacions, les idees i les propostes que han generat els altres éssers humans.

Fa uns anys Marc Augé va capgirat certes concepcions de l’antropologia social a l’encunyar el concepte non-lieu, el no-lloc, per a referir-se als llocs transitoris, de  relacions epidèrmiques, com li agrada dir al sociòleg Toni Mollà. M’agrada parlar amb Toni d’aquests no-llocs i referenciar-los a la nostra ciutat, a València. Una ciutat que amb el permanent comboi faller fa apologia del non-lieu, encara que alguns pensen que fan identitat.

Els no-lloc per excel·lència són els aeroports, els supermercats, els centres comercials, el vestíbul d’un hotel o d'un cinema, un auditori i fins i tot una macrofesta. Són llocs de transitorietat sense personalitat, sense identitat, allunyats dels llocs històrics i vitals . Són llocs on la comunicació és artificial i la identificació és un bitllet, una entrada o una targeta de crèdit  amb el que desenvolupem un codi cultural de consum. Els no-llocs defineixen la ciutat contemporània i esdevenen un punt d’encreuament molt subjectiu sobre el que cadascú tenim la nostra pròpia percepció, tot depèn del grau de socialització que exerceix sobre nosaltres.

Qui m'anava a dir que en el temps de la disneificació dels centres històrics europeus, de l’apoteosi del non-lieu, Augé anava a reivindicar el bistrot com punt de trobada, d’intercanvi, d’aprenentatge i fins i tot de civilització?  Negar la negació és una afirmació o potser que no ho siga, però tothom té el dret a caure de cavall com Sant Pau camí de Damasc, una forma violenta i gràfica de canviar d'opinió. Un bac ha fet que Augé passe d'elogiar els non-lieu com llocs d’inhumanitat a encomiar la humanitat cosmopolita dels bars, de les terrasses, on les persones parlen i es comuniquen a la seua manera.

Paraula i concepte d'origen imprecís, el bistrot per molt francès que siga també és el nostre bar, el que anem a prendre cafè o a esmorzar, el que té un televisor encès i en silenci i una màquina escurabutxaques molt a prop de la porta. Augé fa que el nostre bar de baix de casa amb els sues cambrers i la seua clientela esdevinga  un paradís de les relacions epidèrmiques –Toni Mollà, ja van dos-. El bistrot/nostre bar de la cantonada és un paradigma del lloc d’intercanvi sense finalitat  on es parla sense dir no res, on es creuen mirades passatgeres. Un lloc que és un no-lloc o un lloc que es nega a ser no-lloc i s'afirma, però sempre relacional  i sobretot biogràfic. La nostra vida com a recurs epistemològic, perquè tots tenim una biografia de bars que va més enllà de la metàfora. Com diu Augé, el nostre passat sembla la palma de la mà. Una mà particular, on podem llegir moltes línies de la vida. Tenim les línies dels amics, dels  amors, dels  llibres, de  les cançons, dels viatges, dels paisatges, però sobretot els europeus d'aquesta part  hedonista de la mediterrània tenim la línia dels bars. Una línia transversal i coincident amb totes les altres. Una línia de comunicació epidèrmica però també portadora de coneixement,. Al cap i a la fi tot acaba o comença en la pell. Som pell i som vida. Som palimpsest, on escrivim, esborrem l'errada rascant  el pergamí i tornem a escriure al damunt. Som superfície. Som bar, el lloc que és no-lloc o a l'inrevés.   



Comentarios

Entradas populares de este blog

TOMAR POSICIÓN

Estos días he leído una serie de artículos relacionados con la Generación del 14 , cosas de los centenarios. Dicha generación se movió en un contexto histórico que podría guardar ciertas similitudes con el actual, no lo niego, pero hasta ahora, al menos que yo sepa y en nuestro país,  no ha aparecido ningún Ortega y Gasset  capaz de aplicar sus conocimientos filosóficos a la búsqueda de soluciones. La corrupción todo lo impregna, los políticos están desprestigiados, la falta de recursos, la pobreza, el desconcierto, el desánimo y el pesimismo de la población campan a sus anchas, mientras las actitudes populistas, xenófobas y fascistas proliferan. ¿Dónde están los intelectuales? ¿Dónde está el debate intelectual en la sociedad? ¿Dónde está la sociedad civil? ¿Dónde está el compromiso para cambiar las cosas? Voceros no faltan en los medios de comunicación y en las redes sociales, pero faltan los intelectuales. El concepto orteguiano del hombre masa está vigente y tardará en supera

PATRICK MODIANO, EL PREMIO NOBEL Y UN ANHELO

Soy de formación afrancesada hasta la médula, así que me interesa todo aquello que tenga relación con la cultura gabacha,  desde los poemas de François Villon al teatro de Molière , de los cuentos de Maupaussant     a Marcel Camus , pasando por la música de Claude Debussy , las aventuras de Fantômas , las canciones de Yves Montand , el cine de François Truffaut, la cassoulet de canard, la   Veuv e Clicquot, la mantequilla salada, Audrey Tautou   o el paroxismo de Brigitte Bardot (la de antes, por supuesto)   susurrando con voz de haberse pasado con el borgoña peleón (que los hay) aquello de Harley Davidson . ¡Qué lástima de mujer! En fin, no hay cultura perfecta,  et je suis aussi complètement imparfait . Hace unos días se le concedió el Premio Nobel de Literatura a Patrick Modiano , un veterano que tiene en su haber todos los premios de las letras francesas habidos y por haber . A modo de felicitación y homenaje escribí en mi muro del facebook que la primera novela que leí de

PREGUNTES NO RETÒRIQUES

[Foto: eldiario.es] Com a milions de ciutadans d'aquest país, visc fent-me preguntes sense trobar cap resposta per molt que ho intente. Unes són  existencials , o crec jo que ho són; altres, la resta i gran majoria, no tant. Últimament em pregunte moltes coses sobre s ituacions indignants, i que conste que no són retòriques. Què més volguera!  Les més habituals solen ser sobre la corrupció política, sobre la quantitat de lladres que ens envolten. Com és possible que  hagen  tants casos de corrupció al nostre país? Com és possible que els lladres s' hagem   embutxacat  tants milers de milions d'euros? Per què no els hem descobert abans? Què hem fet malament? Aquesta situació és el resultat de tants anys de govern amb majories absolutes? Intente ser analític i no trobe respostes. E m preocupa molt que hagen d'eixir casos aïllats de penedits,  venjatius  o col·laboracionistes, com Marcos Benavent , perquè  aflore la  merda. Què funciona mal al si de la nostra democ