Ir al contenido principal

LA HIPOCRESIA DAVANT LA INFANTESSA


El primer llibre que vaig llegir d'Andrés Barba va ser Agosto, Octubre. No recorde com va caure en les meues mans ni qui me'l va recomanar, si és que algú ho va fer. Em va inquietar aquest retrat d'infantessa tan agosarat, cosí germà d'altres novel·les de formació com L'isola d'Arturo, d'Elsa Morante, Les verges suïcides, de Jeffrey Eugenides, i fins i tot Els peixos no tanquen els ulls, d'Erri De Luca. Aquesta lectura em va portar a altres llibres de Barba com La hermana de Katia, Las manos pequeñas o l'assaig La ceremonia del porno, escrit a quatre mans amb Javier Montes, un altre autor que no cal perdre de vista.

Barba és una de les veus més sòlides i prometedores de l'actual narrativa espanyola. Un tot terreny que ha  conreat amb solvència poesia, novel·la, literatura infantil i juvenil, assaig i traducció. Ara, amb República Luminosa, Premi Herralde de Novel·la 2017, torna a visitar la infantessa des d'una vessant pertorbadora, quasi terrorífica. Lluny d'idealitzar-la, de presentar-la com un espai vital de puresa i ingenuïtat que tant tòpicament sol apareix als llibres, Barba ens la mostra cruel, violenta, amoral,  inserida en un món on els adults ja no imposen l'ordre perquè són incapaços d'imposar-lo o de mantindre'l davant d'una xicalla assilvestrada, quasi de tornada a un estat o república infantil primigènia, inclús a un estat on es descobreix el llenguatge i es nomena el món.

Barba composa un relat distòpic ambientat en una imaginaria i tranquil·la població tropical, San Cristóbal, que tant m'ha recordat la mítica Santa María de les novel·les de Juan Carlos Onetti. Una ciutat vora riu on pràcticament no passa res fins que apareixen trenta-dos xiquets vinguts de la selva propera. Trenta-dos xiquets salvatges allunyats del mite del bon sauvage, de les concepcions rousseaunianes. Treinta-dos infants cosins germans dels xiquets d'El senyor de les mosques, de William GoldingLes enfants terribles, de Jean Cocteau, o Children of the Corn, de Stephen King, per no recordar també les pel·lícules Village of the Damned  o ¿Quién puede matar un niño?

Lluny de confeccionar un discurs fonamentat en la disjuntiva ordre/desordre, Barba penetra en la foscor de la infantessa i les contradiccions dels adults quan ni la família, ni l'escola, ni el poder mitjançant la inclusió/integració/educació tenen respostes per enfrontar-se als xiquets com són.  ¿Què fer quan no funcionen els estereotips culturals de la infantessa al nostre imaginari? ¿Què ens fa por de l'altre, sobretot quan l'altre és un xiquet o una  xiqueta?  Barba no ens dona la resposta i ens planteja una aporia que aparca l'ètica per a justificar la violència davant l'amenaça a la civilització, a la família, al sistema. Trenta-dos xiquets que posen una comunitat en un atzucac on la cultura judeocristiana i una societat patriarcal hipòcritament protectora del feble estan plenes d'esquerdes. El poder és exercir-lo. Les màscares de la violència són moltes i  variades. 



Comentarios

Entradas populares de este blog

TOMAR POSICIÓN

Estos días he leído una serie de artículos relacionados con la Generación del 14 , cosas de los centenarios. Dicha generación se movió en un contexto histórico que podría guardar ciertas similitudes con el actual, no lo niego, pero hasta ahora, al menos que yo sepa y en nuestro país,  no ha aparecido ningún Ortega y Gasset  capaz de aplicar sus conocimientos filosóficos a la búsqueda de soluciones. La corrupción todo lo impregna, los políticos están desprestigiados, la falta de recursos, la pobreza, el desconcierto, el desánimo y el pesimismo de la población campan a sus anchas, mientras las actitudes populistas, xenófobas y fascistas proliferan. ¿Dónde están los intelectuales? ¿Dónde está el debate intelectual en la sociedad? ¿Dónde está la sociedad civil? ¿Dónde está el compromiso para cambiar las cosas? Voceros no faltan en los medios de comunicación y en las redes sociales, pero faltan los intelectuales. El concepto orteguiano del hombre masa está vigente y tardará en supera

PATRICK MODIANO, EL PREMIO NOBEL Y UN ANHELO

Soy de formación afrancesada hasta la médula, así que me interesa todo aquello que tenga relación con la cultura gabacha,  desde los poemas de François Villon al teatro de Molière , de los cuentos de Maupaussant     a Marcel Camus , pasando por la música de Claude Debussy , las aventuras de Fantômas , las canciones de Yves Montand , el cine de François Truffaut, la cassoulet de canard, la   Veuv e Clicquot, la mantequilla salada, Audrey Tautou   o el paroxismo de Brigitte Bardot (la de antes, por supuesto)   susurrando con voz de haberse pasado con el borgoña peleón (que los hay) aquello de Harley Davidson . ¡Qué lástima de mujer! En fin, no hay cultura perfecta,  et je suis aussi complètement imparfait . Hace unos días se le concedió el Premio Nobel de Literatura a Patrick Modiano , un veterano que tiene en su haber todos los premios de las letras francesas habidos y por haber . A modo de felicitación y homenaje escribí en mi muro del facebook que la primera novela que leí de

PREGUNTES NO RETÒRIQUES

[Foto: eldiario.es] Com a milions de ciutadans d'aquest país, visc fent-me preguntes sense trobar cap resposta per molt que ho intente. Unes són  existencials , o crec jo que ho són; altres, la resta i gran majoria, no tant. Últimament em pregunte moltes coses sobre s ituacions indignants, i que conste que no són retòriques. Què més volguera!  Les més habituals solen ser sobre la corrupció política, sobre la quantitat de lladres que ens envolten. Com és possible que  hagen  tants casos de corrupció al nostre país? Com és possible que els lladres s' hagem   embutxacat  tants milers de milions d'euros? Per què no els hem descobert abans? Què hem fet malament? Aquesta situació és el resultat de tants anys de govern amb majories absolutes? Intente ser analític i no trobe respostes. E m preocupa molt que hagen d'eixir casos aïllats de penedits,  venjatius  o col·laboracionistes, com Marcos Benavent , perquè  aflore la  merda. Què funciona mal al si de la nostra democ