Ir al contenido principal

LA HIPOCRESIA DAVANT LA INFANTESSA


El primer llibre que vaig llegir d'Andrés Barba va ser Agosto, Octubre. No recorde com va caure en les meues mans ni qui me'l va recomanar, si és que algú ho va fer. Em va inquietar aquest retrat d'infantessa tan agosarat, cosí germà d'altres novel·les de formació com L'isola d'Arturo, d'Elsa Morante, Les verges suïcides, de Jeffrey Eugenides, i fins i tot Els peixos no tanquen els ulls, d'Erri De Luca. Aquesta lectura em va portar a altres llibres de Barba com La hermana de Katia, Las manos pequeñas o l'assaig La ceremonia del porno, escrit a quatre mans amb Javier Montes, un altre autor que no cal perdre de vista.

Barba és una de les veus més sòlides i prometedores de l'actual narrativa espanyola. Un tot terreny que ha  conreat amb solvència poesia, novel·la, literatura infantil i juvenil, assaig i traducció. Ara, amb República Luminosa, Premi Herralde de Novel·la 2017, torna a visitar la infantessa des d'una vessant pertorbadora, quasi terrorífica. Lluny d'idealitzar-la, de presentar-la com un espai vital de puresa i ingenuïtat que tant tòpicament sol apareix als llibres, Barba ens la mostra cruel, violenta, amoral,  inserida en un món on els adults ja no imposen l'ordre perquè són incapaços d'imposar-lo o de mantindre'l davant d'una xicalla assilvestrada, quasi de tornada a un estat o república infantil primigènia, inclús a un estat on es descobreix el llenguatge i es nomena el món.

Barba composa un relat distòpic ambientat en una imaginaria i tranquil·la població tropical, San Cristóbal, que tant m'ha recordat la mítica Santa María de les novel·les de Juan Carlos Onetti. Una ciutat vora riu on pràcticament no passa res fins que apareixen trenta-dos xiquets vinguts de la selva propera. Trenta-dos xiquets salvatges allunyats del mite del bon sauvage, de les concepcions rousseaunianes. Treinta-dos infants cosins germans dels xiquets d'El senyor de les mosques, de William GoldingLes enfants terribles, de Jean Cocteau, o Children of the Corn, de Stephen King, per no recordar també les pel·lícules Village of the Damned  o ¿Quién puede matar un niño?

Lluny de confeccionar un discurs fonamentat en la disjuntiva ordre/desordre, Barba penetra en la foscor de la infantessa i les contradiccions dels adults quan ni la família, ni l'escola, ni el poder mitjançant la inclusió/integració/educació tenen respostes per enfrontar-se als xiquets com són.  ¿Què fer quan no funcionen els estereotips culturals de la infantessa al nostre imaginari? ¿Què ens fa por de l'altre, sobretot quan l'altre és un xiquet o una  xiqueta?  Barba no ens dona la resposta i ens planteja una aporia que aparca l'ètica per a justificar la violència davant l'amenaça a la civilització, a la família, al sistema. Trenta-dos xiquets que posen una comunitat en un atzucac on la cultura judeocristiana i una societat patriarcal hipòcritament protectora del feble estan plenes d'esquerdes. El poder és exercir-lo. Les màscares de la violència són moltes i  variades. 



Comentarios

Entradas populares de este blog

DOS O TRES COSAS SOBRE EL IDEAL-ROOM Y UNA DECLARACIÓN DE PRINCIPIOS

Es conveniente, no sé si de recibo, explicaros las razones que me han llevado a llamar a este blog Ideal-Room . He de confesaros que carece de cualquier relación con mi biografía y que se inscribe de lleno en un anhelo puramente literario y elegíaco. Que nadie busque aquí A Room of One's Own como si de Virginia Woolf se tratara. Ni es mi habitación propia ni mi habitación ideal, que lo podría ser. Sólo es un deseo que aspira a convertirse en quimera. Para explicaros que es el Ideal- Room es preciso que primero os hable la calle de la Paz, sin duda la más elegante de Valencia. Una calle que como buen ejemplo del gusto por el modernismo decimonónico tiene mucho que ver con aquellas avenidas proyectadas por el barón Hausmann en París. Siendo estrecha y sin árboles aún hoy posee ese encanto proustiano inconfundible que la convierte en un rincón refinado y cosmopolita que se escapa de la idiosincrasia socarrona de la ciudad de Valencia. En el número 19, esquina con Comedias, en un...

OBLIDADA CONCHA ALÓS

Tenia  tretze o catorze anys quan vaig descobrir Concha Alós . Descobrir que no llegir, perquè la lectura va vindre molt més tard. En aquells anys del franquisme accedir a un llibre era tota una odissea, sobretot per a un adolescent lletraferit de família treballadora i sense recursos com jo. A la casa dels meus pares no hi havia llibres. Les biblioteques públiques d'aleshores eren pràcticament inexistents i tenien les prestatgeries plenes d'exemplars vells, porgats i polsosos. Comprar-ne era quasi una quimera degut a la nostra complicada economia familiar, però no gens més complicada que la d'altres milers de famílies. Un llibre es comprava si era totalment necessari per a l'escola i  si no hi havia més remei, la qual cosa suposava més cigrons i menys carn a la taula. Els diners no prestaven per a tot. Ma mare, amb el seu tarannà de solucionari, sempre trobava una manera d'estalviar-se la compra en forma de parent o veí que acabaven prestant-nos aquell ...

RECORTAR EN CULTURA PARA PAGAR INTERESES AL BANCO

Zubin Mehta Leo en prensa algunas filtraciones sobre las inmediatas intenciones de la Generalitat Valenciana en materia cultural, qu e se desprenden de la creación del nuevo holding instucional CulturArts . Institutos y empresas culturales públicas que desaparecen, teatros que se cierran como el Talia , posible privatización del Teatro Principal de Valencia, becas y subvenciones que se fulminan, presupuestos que se juntan en un mismo cajón para compensar la buena gestión de unas entidades con las pérdidas ocasionadas por el despropósito de otros pésimos gestores. Ahora le toca el turno tijeretil al Palau de les Arts . Peligra la presente temporada de ópera, el Centro de perfeccionamiento Plácido Domingo , la Orquesta Sinfónica de la Comunitat Valenciana o el Festival del Mediterrani que dirige Zubin Mehta ... Si los gobernantes piensan que la cultura es rentable económicamente, son unos necios morrocotudos. Estupideces del neoliberalismo con falta...