Ir al contenido principal

TEORIA GENERAL DE L'OBLIT



Procure estar informat dels premis literaris. Sempre me n'alegre per l'autor o l'autora premiada, encara que de vegades, quan llig l'obra, la decepció s'apropa de mi. Ja sabem que la percepció és lliure i que per a gustos colors, però l'ombra de les expectatives lectores insatisfetes és sempre ampla i molt llarga. I això que servidor elogia l'ombra tant com Junichiro Tanizaki

Hi ha premis i premis. El Premi Llibreter mai em defrauda. El Gremi de Llibreters de Barcelona i Catalunya té bon ull amb les seues eleccions i això és d'agrair. Quasi sempre aposta  per obres valentes i arriscades com Germà de gel d'Alicia Kopf, Estirpe de Marcello Fois,  Ànima de Wajdi Mouawad o Gegants de gel de Joan Benesiu, aquestes dues últimes obres són del catàleg d'Edicions del Periscopi. Com a lectors hem de felicitar-nos pel bon olfacte que té aquesta editorial.

Enguany Periscopi ha tornat a guanyar el Premi Llibreter amb Teoria general de l'oblit, de José Eduardo Agualusa, novel·la que ja havia aconseguit el Dublin Literary 2017 i havia sigut finalista del Man Booker International. Agualusa és un dels autors actuals en llengua portuguesa més importants,  molt poc traduït a l'espanyol i molt menys encara al català, per la qual cosa em congratula l'aposta de Periscopi i el premi Llibreter. Una bona ocasió per apropar-nos a la literatura que es fa al continent africà i en especial a Angola.

Teoria general de l'oblit és una novel·la amb grans valors. Conta la història de la Ludo, una dona abandonada per la seua família que decideix aparedar-se dins la seua vivenda fins que finalitze la violència de la revolució angolenya. Aïllada del món sobreviu durant vint-i-vuit anys acompanyada per un gos i un mico, conreant un petit hort a la terrassa de la casa, caçant coloms i escrivint contra l'oblit, primer en quaderns i després omplint les parets de paraules. Una interessant versió urbana de Robison Crusoe plena de metàfores i elements de realisme màgic. Amb la història de la Ludo conflueixen altres històries, al meu parer no totes necessàries per fer avançar la narració, que fan que el desenllaç es carregue de sentimentalisme. Amb el to passa una cosa semblant. La varietat de registres amb l'alternança de passatges d'humor i passatges dramàtics com el de la mort del gos, un dels més brillants del llibre, no sempre acaba de funcionar. No obstant, la lectura és grata.

Si les febleses de Teoria general de l'oblit són formals, els encerts són de fons. La novel·la d'Agualusa planteja un interessant discurs sobre la por a l'altre i com l'aïllament des de la distància genera comprensió, si aquesta és possible. Identitat i alteritat en una novel·la sobre la destrucció i la resistència, sobre els efectes del colonialisme i els processos revolucionaris, sobre l'absurd de la guerra i la gratuïtat de la violència. Una narració polièdrica amb moltes lectures que no defrauda ni deixa indiferent. I açó diu molt al seu favor.

Fent ús de la hipertextualitat, ací us deixe una entrevista amb José Eduardo Agualusa i un altre clip de Chico Buarque interpretant Funeral de um lavrador, cançó de la que es parla en la novel·la.









Comentarios

Entradas populares de este blog

DOS O TRES COSAS SOBRE EL IDEAL-ROOM Y UNA DECLARACIÓN DE PRINCIPIOS

Es conveniente, no sé si de recibo, explicaros las razones que me han llevado a llamar a este blog Ideal-Room . He de confesaros que carece de cualquier relación con mi biografía y que se inscribe de lleno en un anhelo puramente literario y elegíaco. Que nadie busque aquí A Room of One's Own como si de Virginia Woolf se tratara. Ni es mi habitación propia ni mi habitación ideal, que lo podría ser. Sólo es un deseo que aspira a convertirse en quimera. Para explicaros que es el Ideal- Room es preciso que primero os hable la calle de la Paz, sin duda la más elegante de Valencia. Una calle que como buen ejemplo del gusto por el modernismo decimonónico tiene mucho que ver con aquellas avenidas proyectadas por el barón Hausmann en París. Siendo estrecha y sin árboles aún hoy posee ese encanto proustiano inconfundible que la convierte en un rincón refinado y cosmopolita que se escapa de la idiosincrasia socarrona de la ciudad de Valencia. En el número 19, esquina con Comedias, en un...

OBLIDADA CONCHA ALÓS

Tenia  tretze o catorze anys quan vaig descobrir Concha Alós . Descobrir que no llegir, perquè la lectura va vindre molt més tard. En aquells anys del franquisme accedir a un llibre era tota una odissea, sobretot per a un adolescent lletraferit de família treballadora i sense recursos com jo. A la casa dels meus pares no hi havia llibres. Les biblioteques públiques d'aleshores eren pràcticament inexistents i tenien les prestatgeries plenes d'exemplars vells, porgats i polsosos. Comprar-ne era quasi una quimera degut a la nostra complicada economia familiar, però no gens més complicada que la d'altres milers de famílies. Un llibre es comprava si era totalment necessari per a l'escola i  si no hi havia més remei, la qual cosa suposava més cigrons i menys carn a la taula. Els diners no prestaven per a tot. Ma mare, amb el seu tarannà de solucionari, sempre trobava una manera d'estalviar-se la compra en forma de parent o veí que acabaven prestant-nos aquell ...

RECORTAR EN CULTURA PARA PAGAR INTERESES AL BANCO

Zubin Mehta Leo en prensa algunas filtraciones sobre las inmediatas intenciones de la Generalitat Valenciana en materia cultural, qu e se desprenden de la creación del nuevo holding instucional CulturArts . Institutos y empresas culturales públicas que desaparecen, teatros que se cierran como el Talia , posible privatización del Teatro Principal de Valencia, becas y subvenciones que se fulminan, presupuestos que se juntan en un mismo cajón para compensar la buena gestión de unas entidades con las pérdidas ocasionadas por el despropósito de otros pésimos gestores. Ahora le toca el turno tijeretil al Palau de les Arts . Peligra la presente temporada de ópera, el Centro de perfeccionamiento Plácido Domingo , la Orquesta Sinfónica de la Comunitat Valenciana o el Festival del Mediterrani que dirige Zubin Mehta ... Si los gobernantes piensan que la cultura es rentable económicamente, son unos necios morrocotudos. Estupideces del neoliberalismo con falta...