Ir al contenido principal

LA MEMÒRIA DELS EXILIATS REPUBLICANS A L'ANTIGA RDA





Passa de tant en tant. Agafes un llibre, lliges les primeres pàgines i et quedes captivat. No pots soltar-lo de les mans i quan l'acabes, sents una sana enveja per l'editor. T'haguera agradat tant haver rebut l'original, descobrir l'autor o l'autora, apostar per ell i tindre la satisfacció de publicar-lo. Això em succeeix  de vegades, no moltes, però em passa. Recentment ho he pogut experimentar amb La hija del comunista, opera prima d'Aroa Moreno Durán, Premi Ojo Crítico de RNE a la millor novel·la del 2017Un prestigiós premi que aposta amb bon ull -no podria ser d'una altra manera- per noves veus de l'actual narrativa hispànica. Els últims anys  l'han aconseguit Alicia Kopf, Jon Bilbao, Alberto Olmos, Isaac Rosa, Albert Sánchez Piñol o Marta Sanz, totes veus renovadores molt interessants.

Publicada per l'editorial Caballo de Troya, segell de Penguin Random House Grupo EditorialLa hija del comunista conta la commovedora història de Kàtia, la filla d'uns exiliats republicans a Berlin Est, la seua fugida a Berlin Oest, la decepció sentimental, la insatisfactòria vida burgesa a un poble del sud de l'antiga RFA i, finalment, el retrobament amb el que queda de la seua família després de la caiguda del mur i la reunificació d'Alemanya el 1989. Una història narrada en primera persona, molt ben estructurada, ben escrita, colpidora, que ens planteja més d'un nivell de lectura, des del periple vital de la protagonista amb trets de novel·la iniciàtica al desencís amorós, la crisis de les ideologies i l'esquinçament intern i extern de l'exili, en aquest cas doble exili, el republicà i el de l'Alemanya de l'Est. Una intensa novel·la sobre la identitat, molt poètica, amb un bon us de l'el·lipsi que deixa espai per a la reflexió del lector. Un retrat introspectiu al que, tal vegada, li podrien demanar un major profunditat en algunes situacions i personatges, però només són algunes objeccions que no interfereixen en el bon resultat final. Una novel·la que ben bé podría estar al costat d'altres exemples que han recuperat la memòria de la vida quotidiana de l'antiga RDA, com les novel·les d'Ingo Schulze, Eugen Ruge i Uwe Tellkamp.

És en la recuperació de la memòria, a banda de les qüestions formals esmentades, on trobem els majors encerts de La hija del comunista. Una novel·la que recupera una part important de la nostra memòria històrica totalment silenciada i oblidada,  com és la dels exiliats republicans que marxaren a Alemanya i es quedaren a la RDA sense referents, sense identitat, estranys a tots els llocs, quasi apàtrides. Una història no contada, no recuperada, sepultada i sense voluntat política per recuperar-la, com la del supervivents del camps d'extermini nazi o la dels exiliats republicans a l'antiga URSS.

L'exili i la immigració a Alemanya són temàtiques poc visitades per la literatura hispànica. He de confessar que en conec molt pocs exemples que afegir-ne al d'Aroa Moreno. Encara que amb un altre registre, destacaria la novel·la negra Luna de minas, de Rosa Ribas, protagonitzada per la detectiva Cornelia Weber-Tejedor. Una novel·la que ens toca molt a prop als valencians: està ambientada a Vistavella, a l'Alt Maestrat, on té els origens familiar l'escriptora, i a Alemanya, on viu des de fa més de vint anys. Una novel·la publicada per Siruela que caldria rellegir.

Si voleu saber-ne alguna cosa més de La hija del comunista, us deixe una entrevista que li vaig fer a Aroa Moreno durant la passada edició de la Fira del llibre de València.



Comentarios

Entradas populares de este blog

OBLIDADA CONCHA ALÓS

Tenia  tretze o catorze anys quan vaig descobrir Concha Alós . Descobrir que no llegir, perquè la lectura va vindre molt més tard. En aquells anys del franquisme accedir a un llibre era tota una odissea, sobretot per a un adolescent lletraferit de família treballadora i sense recursos com jo. A la casa dels meus pares no hi havia llibres. Les biblioteques públiques d'aleshores eren pràcticament inexistents i tenien les prestatgeries plenes d'exemplars vells, porgats i polsosos. Comprar-ne era quasi una quimera degut a la nostra complicada economia familiar, però no gens més complicada que la d'altres milers de famílies. Un llibre es comprava si era totalment necessari per a l'escola i  si no hi havia més remei, la qual cosa suposava més cigrons i menys carn a la taula. Els diners no prestaven per a tot. Ma mare, amb el seu tarannà de solucionari, sempre trobava una manera d'estalviar-se la compra en forma de parent o veí que acabaven prestant-nos aquell ...

DOS O TRES COSAS SOBRE EL IDEAL-ROOM Y UNA DECLARACIÓN DE PRINCIPIOS

Es conveniente, no sé si de recibo, explicaros las razones que me han llevado a llamar a este blog Ideal-Room . He de confesaros que carece de cualquier relación con mi biografía y que se inscribe de lleno en un anhelo puramente literario y elegíaco. Que nadie busque aquí A Room of One's Own como si de Virginia Woolf se tratara. Ni es mi habitación propia ni mi habitación ideal, que lo podría ser. Sólo es un deseo que aspira a convertirse en quimera. Para explicaros que es el Ideal- Room es preciso que primero os hable la calle de la Paz, sin duda la más elegante de Valencia. Una calle que como buen ejemplo del gusto por el modernismo decimonónico tiene mucho que ver con aquellas avenidas proyectadas por el barón Hausmann en París. Siendo estrecha y sin árboles aún hoy posee ese encanto proustiano inconfundible que la convierte en un rincón refinado y cosmopolita que se escapa de la idiosincrasia socarrona de la ciudad de Valencia. En el número 19, esquina con Comedias, en un...

LLIBRES PER A RICS, LLIBRES PER A POBRES

A mon pare li agradavem molt les novel•letes de l’Oest, sobretot les de Marcial Lafuente Estefanía. Cada vegada que acabava de llegir una d’aquelles “novel•les de duro” com popularment eren conegudes, la canviava en les paradetes de llibres de vell que hi havien a les rodalies de l’església de Santa Caterina, a la ciutat de València. Per una pesseta o per cinquanta cèntims mon pare aconseguia una altra novel•la de segona mà que no havia llegit. El quiosquer del carrer Sant Bult que estava més a prop de la nostra casa també en canviava, però estava menys abastit de títols, així que mon pare preferia anar a Santa Caterina. Allò de canviar les novel•letes de duro va ser una pràctica molt habitual a l’Espanya dels anys 40 i 50. Eren temps de misèria en un ampli sentit de la paraula. Temps de grans diferències socials entre rics i pobres, entre els que havien guanyat la guerra i els que l’havien perdut. Les novel•letes de Marcial Lafuente Estefania, José Mallorquín o Corín Tellado, ...