Ir al contenido principal

DESCOBRINT EL MÓN I ALTRES COSES DE LA VIDA


Des de fa anys seguisc amb certa regularitat l'obra narrativa de Vicente Molina Foix. Sense trindre'l com autor de capçalera, les seues novel·les sempre m'han interessat per la predisposició al risc literari, per experimentar amb noves fórmules narratives i propostes expressives. A més, Molina Foix domina el llenguatge. Té una prosa clara i lluminosa molt propera a la dels seus paisans Gabriel Miró i Juan Gil-Albert, i açó és d'agrair en aquest temps de la vida en 140 caràcters. Serà el palmerar d'Elx o l'aigua de l'Alacant el que fa que els tres autors siguen uns grans prosistes? Podria ser, no dic que no.

M'he preguntat alguna vegada per què Molina Foix no ha comptat amb un major suport lector, tenint com té una qualitat literària reconeguda. No parle de tindre tants lectors o lectores com els d'un best-seller d'argument tòrrid i humit, sinò uns pocs lectors més dels que habitualment té. Evidentment aquesta és una pregunta retòrica que em faig a mi mateix. La resposta és obvia, sobretot coneguent els hàbits lectors al nostre país. Innovació i lectura massiva no fan massa lliga. No gens. Els lectors de best-sellers volen capítols curts, poca descripció, molt de diàleg, personatges estereotipats on el bo és el bo i el dolent és molt dolent, i no calfar-se el cap. És el que tenim al nostre univers lector majoritari  amb preferències literàries o prescripció comercial de sota, cavall i rei. Aquestes fórmules són vàlides, per suposat, i poden fer-se amb molta qualitat. El problema ve quan es creu que és literatura el que no és i es rebutgen les bones propostes literàries perquè es té condicionada la percepció. Com la grip, açò és un mal que patim prou a sovint sense tindre antibiòtics per combatre-la. Que conste que és una apreciació personal, totalment subjectiva, però que ací l'amolle per si algú l'arreplega. 

Amb El joven sin alma, Molina Foix tanca la seua trilogia de novel·les documentals. Un projecte que va començar l'any 2007 amb El abrecartas i que va continuar amb El invitado amargo, escrita a quatre mans amb el poeta Luis Cremades. Aquestes tres novel·les tenen en comú la pluralitat de veus i la recreació d'escriptures i figures reals en un marc de ficció. Una proposta narrativa amb un resultat summament suggeridor.

La novel·la narra l'educació sentimental, sexual i artística del seu protagonista  durant els anys cinquanta i seixanta. Una novel·la on el lector identifica fàcilment escriptors com Pere Gimferrer, els germans Terenci Moix i Ana María Moix, Guillermo Carnero o Leopoldo Panero, entre altres personatges reals convertits en protagonistes de la ficció. Una novel·la amb molts elements autobiogràfics que més enllà del joc metaliterari ensuma un tristíssim to elegíac.

Un dels encerts de la novel·la són les dues veus narradores. Un  joc personatge/narrador que crea un nou punt de vista distanciat i gens omniscient. Un recurs que apareix i desapareix per a donar visibilitat a la invisibilitat de "la vida de un hombre al que me unió el azar y de quien seguí sus pasos mientras no llevaban rumbo (...) Le vamos a llamar Vicente, nombre pensado por otros para un niño real. Ni a él ni a mí nos ha gustado nunca (...) Yo no me llamaré de ninguna manera, al menos de momento". Un jo desconegut en el camí de l'assumpció de la pròpia identitat. Un jove sense ànima en el sempre boirós univers de l'aprenentatge vital.

Dividida en dues part. En la primera seguim l'educació social, sexual i cultural del protagonista. Repassa els anys d'infantesa i adolescència del protagonista a Alacant, els anys d'estudiant  universitari a Madrid, el descobriment del compromís (joc) polític, les col·laboracions en la revista Film Ideal, els viatges a Barcelona, els primers poemes, la iniciació sexual, les relacions d'amistat i no amistat, l'educació sentimental o l'esnobisme egòlatra fins completar un periple d'aprenentatge vital que també passa per Paris i Lisboa. La segona part, molt breu, és un colpidor epíleg. Una reflexió sobre la creació literària, el pas del temps, la memòria i la recerca de la pròpia identitat.  Les coses que passen quan es descobreix el món.

Comentarios

Entradas populares de este blog

TOMAR POSICIÓN

Estos días he leído una serie de artículos relacionados con la Generación del 14 , cosas de los centenarios. Dicha generación se movió en un contexto histórico que podría guardar ciertas similitudes con el actual, no lo niego, pero hasta ahora, al menos que yo sepa y en nuestro país,  no ha aparecido ningún Ortega y Gasset  capaz de aplicar sus conocimientos filosóficos a la búsqueda de soluciones. La corrupción todo lo impregna, los políticos están desprestigiados, la falta de recursos, la pobreza, el desconcierto, el desánimo y el pesimismo de la población campan a sus anchas, mientras las actitudes populistas, xenófobas y fascistas proliferan. ¿Dónde están los intelectuales? ¿Dónde está el debate intelectual en la sociedad? ¿Dónde está la sociedad civil? ¿Dónde está el compromiso para cambiar las cosas? Voceros no faltan en los medios de comunicación y en las redes sociales, pero faltan los intelectuales. El concepto orteguiano del hombre masa está vigente y tardará en supera

PATRICK MODIANO, EL PREMIO NOBEL Y UN ANHELO

Soy de formación afrancesada hasta la médula, así que me interesa todo aquello que tenga relación con la cultura gabacha,  desde los poemas de François Villon al teatro de Molière , de los cuentos de Maupaussant     a Marcel Camus , pasando por la música de Claude Debussy , las aventuras de Fantômas , las canciones de Yves Montand , el cine de François Truffaut, la cassoulet de canard, la   Veuv e Clicquot, la mantequilla salada, Audrey Tautou   o el paroxismo de Brigitte Bardot (la de antes, por supuesto)   susurrando con voz de haberse pasado con el borgoña peleón (que los hay) aquello de Harley Davidson . ¡Qué lástima de mujer! En fin, no hay cultura perfecta,  et je suis aussi complètement imparfait . Hace unos días se le concedió el Premio Nobel de Literatura a Patrick Modiano , un veterano que tiene en su haber todos los premios de las letras francesas habidos y por haber . A modo de felicitación y homenaje escribí en mi muro del facebook que la primera novela que leí de

PREGUNTES NO RETÒRIQUES

[Foto: eldiario.es] Com a milions de ciutadans d'aquest país, visc fent-me preguntes sense trobar cap resposta per molt que ho intente. Unes són  existencials , o crec jo que ho són; altres, la resta i gran majoria, no tant. Últimament em pregunte moltes coses sobre s ituacions indignants, i que conste que no són retòriques. Què més volguera!  Les més habituals solen ser sobre la corrupció política, sobre la quantitat de lladres que ens envolten. Com és possible que  hagen  tants casos de corrupció al nostre país? Com és possible que els lladres s' hagem   embutxacat  tants milers de milions d'euros? Per què no els hem descobert abans? Què hem fet malament? Aquesta situació és el resultat de tants anys de govern amb majories absolutes? Intente ser analític i no trobe respostes. E m preocupa molt que hagen d'eixir casos aïllats de penedits,  venjatius  o col·laboracionistes, com Marcos Benavent , perquè  aflore la  merda. Què funciona mal al si de la nostra democ