Ir al contenido principal

DILLATARI



Deia Louise Rosenblatt, rellevant professora de literatura a la New York University i poc coneguda al nostre país, que escriure era aprendre. Quan escrivim, explicava la professora nord-americana amiga de Margaret Mead, establim una relació d'intercanvi amb el text que està determinada per una postura estètica. Aquesta postura ens permet utilitzar els nostres sistemes de pensament, el nostre reservori lingüístic i vivencial, no sols per a construir un text significatiu, sinò per a trobar-nos amb les nostres experiències lingüístiques i personals que ens ajudaran a crear noves experiències i nous coneixements. En definitiva, la Rosenblatt ens explicava que el fet d'escriure està intrínsecament lligat a l'aprenentatge, entenent aquest com l'aprenentatge de la vida. 

He recordat Rosenblatt al llegir el bellíssim Dillatari del poeta i narrador Ponç Pons (Menorca, 1956). Literatura del jo, reflexió sobre el pas del temps, mística del paisatge, resistència davant la perduda de la identitat, la llengua com a pàtria i compromís, la literatura com a destinació. Un llibre en el que la lectura i l'escriptura són una mateixa passió indestriable, una font d'experiències i coneixement. 

Dillatari és un títol adient. Una nova paraula entre l'eufemisme i la metonímia, encertada, juganera i polièdrica. Diari de l'illa, Dillatari. Illa polisèmica. "Beckett escriu: l'artista que s'implica en si mateix no és de cap lloc, està sol a la terra, i jo m'implic en mi mateix, però a pesar de tot vull ser d'aquí, d'aquesta illa, de Menorca, escriu Ponç Pons.

El llibre és la crònica d'un estiu a la cala Macaret. Un indret menorquí que esdevé una mena del Walden d'Henry David Thoreau o la Kompònierhäuschen que es va fer construir Gustav Mahler a la vora del llac Attersse per a poder composar en plena natura durant les vacances estivals. "Sempre he tingut vocació d'eremita literari. Me'n vaig a Macaret i deix enrere totes les coses postisses i obligatòries del món. Me'n duc un munt de llibres, aquest quadern i la ploma. Desaparesc. Vull viure ("Viu ocult!", deia Epicur) sols en contacte amb el camp, el mar, la literatura i la gent que estim", ens diu Ponç Pons al començament del llibre. Des de Macaret comparteix la seua experiència estètica que fem nostra al llegir-la. Una experiència en la que ètica i estètica són u i són el mateix. L'escriptura sempre és ètica i estètica; és recerca i aprenentatge: "escriure és descobrir". Com deia la Rosenblatt, és trobar-nos i donar-nos respostes a partir de les nostres experiències lingüístiques i personals. "La creació està lligada a tots els instants de la vida. S'és creador en tot moment", diu una cita de Yorgos Seferis al començament del Dillatari. L'escriptura com objecte estètic; l'escriptor com a literatura. "Jo no vull ser escriptor, jo vull ser literatura", ens diu Ponç Pons fent seua la cita de Borges que junt amb la de Seferis obrin el llibre: "La literatura és un destí".

Com a bon exemple de la literatura del jo, l'autor planteja les reflexions i pren les seues lectures favorites com a punt de partida: "llegir com una forma humana d'existir". Sota aquesta premissa, configura un cànon personal, textual i visual, on conflueixen cineastes com Dreyer, Bergman, FlahertyKiarostami o Rossellini amb poetes i narradors com Salvatore Quasimodo, Eugenio Montale, Robert Walser Miguel Torga. No obstant, si aquest Dillatari és alguna cosa des d'un punt de vista biblioreferencial, és sense cap dubte la transsubstantació del Tractatus lógico-philosophicus de Ludwig Wittgenstein i els diaris de Yorgos Seferis. Com el filòsof alemany, Ponç Pons entén ètica i estètica com una mateixa cosa; com el poeta grec, la llengua és la pàtria i la resistència: "escriure és resistir". "Heidegger puntualitza: Només hi ha món on hi ha llenguatge, i el llenguatge d'aquesta illa s'està perdent, el van matant, Jo vull salvar el món que sustenta perquè l'estim i form part", ens diu Ponç Pons. 

En aquesta indestriable unió d'ètica i estètica, de compromís lingüístic, que és l'escriptura del poeta menorquí, els aspectes formals del Dillatari no són gratuïts. Des d'una postura eclèctica, el poeta cerca una unitat estètica, un estil propi que faça de cada capítol una experiència única, una forma poètica en un sentit ampli. Així, cadascun dels capítols del llibre està format per un text en prosa, un haiku i un poema final conclusiu del tema/lectura/experiència/record/anhel exposat/reflexionat, tot sota la poètica de l'autor: "un poema ha d'expressar, contar, explicar, suggerir, mostrar... sobretot fer sentir. No m'interessa el formalisme buit ni la retòrica vana, Vull essència i contingut, sentit i veritat". Essència, contingut, sentit i veritat en cada capítol com a vivència, compromís, aprenentatge, com el tot que fan l'ètica i l'estètica, com la llengua. "Un tros de vida/ escrit, instant fet art.../Tot en tres versos", com diu un dels seus haikus.


Comentarios

Entradas populares de este blog

TOMAR POSICIÓN

Estos días he leído una serie de artículos relacionados con la Generación del 14 , cosas de los centenarios. Dicha generación se movió en un contexto histórico que podría guardar ciertas similitudes con el actual, no lo niego, pero hasta ahora, al menos que yo sepa y en nuestro país,  no ha aparecido ningún Ortega y Gasset  capaz de aplicar sus conocimientos filosóficos a la búsqueda de soluciones. La corrupción todo lo impregna, los políticos están desprestigiados, la falta de recursos, la pobreza, el desconcierto, el desánimo y el pesimismo de la población campan a sus anchas, mientras las actitudes populistas, xenófobas y fascistas proliferan. ¿Dónde están los intelectuales? ¿Dónde está el debate intelectual en la sociedad? ¿Dónde está la sociedad civil? ¿Dónde está el compromiso para cambiar las cosas? Voceros no faltan en los medios de comunicación y en las redes sociales, pero faltan los intelectuales. El concepto orteguiano del hombre masa está vigente y tardará en supera

PATRICK MODIANO, EL PREMIO NOBEL Y UN ANHELO

Soy de formación afrancesada hasta la médula, así que me interesa todo aquello que tenga relación con la cultura gabacha,  desde los poemas de François Villon al teatro de Molière , de los cuentos de Maupaussant     a Marcel Camus , pasando por la música de Claude Debussy , las aventuras de Fantômas , las canciones de Yves Montand , el cine de François Truffaut, la cassoulet de canard, la   Veuv e Clicquot, la mantequilla salada, Audrey Tautou   o el paroxismo de Brigitte Bardot (la de antes, por supuesto)   susurrando con voz de haberse pasado con el borgoña peleón (que los hay) aquello de Harley Davidson . ¡Qué lástima de mujer! En fin, no hay cultura perfecta,  et je suis aussi complètement imparfait . Hace unos días se le concedió el Premio Nobel de Literatura a Patrick Modiano , un veterano que tiene en su haber todos los premios de las letras francesas habidos y por haber . A modo de felicitación y homenaje escribí en mi muro del facebook que la primera novela que leí de

PREGUNTES NO RETÒRIQUES

[Foto: eldiario.es] Com a milions de ciutadans d'aquest país, visc fent-me preguntes sense trobar cap resposta per molt que ho intente. Unes són  existencials , o crec jo que ho són; altres, la resta i gran majoria, no tant. Últimament em pregunte moltes coses sobre s ituacions indignants, i que conste que no són retòriques. Què més volguera!  Les més habituals solen ser sobre la corrupció política, sobre la quantitat de lladres que ens envolten. Com és possible que  hagen  tants casos de corrupció al nostre país? Com és possible que els lladres s' hagem   embutxacat  tants milers de milions d'euros? Per què no els hem descobert abans? Què hem fet malament? Aquesta situació és el resultat de tants anys de govern amb majories absolutes? Intente ser analític i no trobe respostes. E m preocupa molt que hagen d'eixir casos aïllats de penedits,  venjatius  o col·laboracionistes, com Marcos Benavent , perquè  aflore la  merda. Què funciona mal al si de la nostra democ