Ir al contenido principal

L'ORDRE DEL DIA



Vaig tindre coneixement de L'ordre del dia, d'Éric Vuillard, per la publicitat. Tota una troballa, i que conste que no sóc dels que es deixen seduir fàcilment pel màrqueting literari. Premi Goncourt 2017, èxit de vendes a França, ressenyes elogioses i diverses edicions al nostre país.

He de confessar que també em va atraure la fotografia de la coberta: un senyor elegant, amb pinta de pare estimadíssim. Un retrat de Gustav Krupp, l'empresari alemany de la industria pesada, amic d'Adolf Hitler, fabricant de carros de combat  i peça clau en els programes de rearmament de l'Alemanya nazi. Aquest senyor amb aspecte d'home de bé utilitzava a les seues empreses mà d'obra esclava provinent dels camps de concentració, entre ells Auschwitz. Krupp va ser condemnat com a criminal de guerra a dotze anys de presó pels Tribunals de Nuremberg i va tindre que vendre part de les seues empreses. Però molt prompte tot va quedar en no-res. Al principi de la Guerra Freda va ser alliberat pels Estats Units i ràpidament va tornar a fer-se amb el control de les empreses. Anys després va acabar associant-se amb la família Thyssen per a crear la multinacional ThyssenKrupp AG. Digueu sentimental, però cada vegada que entre en un ascensor  me'n recorde dels milers d'innocents assassinats als camps de concentració nazis. El més gran genocidi de la Història.

Krupp és un dels protagonistes de L'ordre del dia. En realitat, ell tanca el llibre. Feia temps que no llegia una novel·la tan intensa, valenta i reflexiva. Ficció de la no-ficció a partir d'un important procés de documentació. La recerca documental també forma part del procés creatiu, encara que alguns no el consideren. Documentació reelaborada, literaturitzada, perquè la literatura sempre ha de contestar preguntes. Literatura de gran compromís social i polític. Escriure sempre és un acte polític. Llegir també ho és, no ho oblidem. Les imatges, siguen visuals o textuals, com diu Didi-Huberman sempre prenen posició. La vida és prendre posició.

Amb aquesta novel·la, Vuillard composa un fresc pervers i macabre emprant una sèrie d'escenes rellevants que pertanyen a la intrahistòria: reunions dels més importants industrials alemanys amb Hitler, les donacions econòmiques al Reich, la negociació amb el canceller Schuschinigg que va acabar amb l'annexió d'Àustria a Alemanya, el silenci dels ministres europeus, el silenci del Regne Unit... La perversitat dels poders polítics i econòmics amb escenes banals, frívoles, però terriblement perverses. La vida de milions de persones pendent d'una copa de xampany francès. La banalitat del mal de la que tant ens va parlar Hannah Arendt. I d'aquella pols, vénen aquests fangs. Vuillard vota en el temps per a composar un relat de relats anacrònic, dur i reflexiu. Un relat molt ben escrit, poètic, amb figures que són ganivetades esbudelladores. Reconec Bertolt Brecht en aquestes planes del Premi Goncourt 2017. Un Brecht que de vegades sembla Charles Chaplin. Un Brecht/Chaplin humanista i didàctic que ens planteja conflictes ètics des de la rialla que és el crit d'Edvard Munch.

Hi ha oblits en la novel·la, segur que intencionats. L'autor parla d'Alemanya, d'Àustria, però obvia el col·laboracionisme francès, el silenci nord-americà, el feixisme italià, el franquisme. Fa igual. Que el lector relacione, que llegisca de manera activa, que connecte el passat i el present des de la reflexió que permet la distància del pas del temps, de l'etern retorn o del sempre ha estat ací. Trobeu alguna diferència entre la reunió dels industrials alemanys de la novel·la i les actuals reunions de la Troika?

Com diu Vuillard,  "Mai es cau dues vegades en el mateix abisme. Però sempre es cau de la mateixa manera, amb una barreja de ridícul i terror. Però un volguera no tornar a caure mai més, i s'agafa, i crida (...) I ací està la Història, deessa sensata, com una estàtua  al mig de qualsevol Plaça Major, on se li rendeix tribut, una vegada a l'any, amb un pomell de flors, i com si fora una propina, tots els dies, amb pa per a les aus".  Quines aus?
.

Comentarios

Entradas populares de este blog

OBLIDADA CONCHA ALÓS

Tenia  tretze o catorze anys quan vaig descobrir Concha Alós . Descobrir que no llegir, perquè la lectura va vindre molt més tard. En aquells anys del franquisme accedir a un llibre era tota una odissea, sobretot per a un adolescent lletraferit de família treballadora i sense recursos com jo. A la casa dels meus pares no hi havia llibres. Les biblioteques públiques d'aleshores eren pràcticament inexistents i tenien les prestatgeries plenes d'exemplars vells, porgats i polsosos. Comprar-ne era quasi una quimera degut a la nostra complicada economia familiar, però no gens més complicada que la d'altres milers de famílies. Un llibre es comprava si era totalment necessari per a l'escola i  si no hi havia més remei, la qual cosa suposava més cigrons i menys carn a la taula. Els diners no prestaven per a tot. Ma mare, amb el seu tarannà de solucionari, sempre trobava una manera d'estalviar-se la compra en forma de parent o veí que acabaven prestant-nos aquell ...

EL VENTRE DE NÀPOLS

Qui em coneix sap de la meua fascinació per Nàpols i tot el que estiga relacionat amb aquesta ciutat. El Vesubi, Pompeia, Totó, els  castrati,  Capodimonte, Pulcinella, el Monestir de Santa Chiara, inclús en la versió fox de Jorge Sepúlveda . el funiculì funiculà,  les botigues de  pesepri nadalencs al carrer de Sant Gregori Armeno, les capelletes de carrer dedicades a les ànimes del Purgatori, inclús el Crist  velato de la Capella de Sansevero. Un univers urbà contradictori i anacrònic com la mateixa vida. El temps quotidià eternitzat entre el naixement i el traspàs. Eros i Thànatos a una ciutat vulnerable que s'alça als peus d'un volcà i que tremola amb els moviments dels malucs de Sophia Loren i les maggiorate,  la qual cosa mai no gens banal. Una ciutat italiana, però també valenciana. En definitiva, mediterrània. La ciutat d' Alfons el Magnànim i de Josep de Ribera ,  lo Spagnoletto . Els valencians hem estat ací molts anys, segles. S...

TEORIA GENERAL DE L'OBLIT

Procure estar informat dels premis literaris. Sempre me n'alegre per l'autor o l'autora premiada, encara que de vegades, quan llig l'obra, la decepció s'apropa de mi. Ja sabem que la percepció és lliure i que per a gustos colors, però l'ombra de les expectatives lectores insatisfetes és sempre ampla i molt llarga. I això que servidor elogia l'ombra tant com  Junichiro Tanizaki .  Hi ha premis i premis. El Premi Llibreter mai em defrauda. El Gremi de Llibreters de Barcelona i Catalunya té bon ull amb les seues eleccions i això és d'agrair. Quasi sempre aposta  per obres valentes i arriscades com  Germà de gel  d' Alicia Kopf , Estirpe de Marcello Fois,    Ànima de Wajdi Mouawad o   Gegants de gel  de  Joan Benesiu , aquestes dues últimes obres són del catàleg d' Edicions del Periscopi. Com a lectors hem de felicitar-nos pel bon olfacte que té aquesta editorial. Enguany Periscopi ha tornat a guanyar el Premi Llibreter am...