Ir al contenido principal

ICONÒSTASI



Les icones són imatges pictòriques de Crist,  Maria, els sants o els àngels. Són representacions sagrades per a venerar i no per a adorar. Els cristians ortodoxos entenen la veneració com a sinònim d'honrar, d'enaltir, de tenir honor. L'adoració és una altra cosa. Implica tributar culte a déu o a la cosa divinitzada. Les icones, al ser simples imatges de les personificacions de la divinitat,  de la seua humanitat visible, de la seua carnació i reencarnació, mai hierofania, no són objecte de culte. Només es veneren, mai s'adoren.


A les esglésies ortodoxes, per a separar l'espai destinat als fidels de l'espai diví, es col·loca un mur de fusta ple de icones. És l'iconòstasi. Un mur de gran simbolisme que només en determinats moments de la litúrgia els feligressos podem travessar per a passar d'un espai a un altre, de la foscor a la llum, de la terra al cel, si és que hi ha cel.

Josep Maria Balbastre utilitza aquest mur d'icones per a configurar un poemari de gran intensitat poètica. Un particular iconòstasi metafísic que separa la terra del buit, la llum de la foscor i viceversa. La divinitat ha esdevingut guerra i dolor, un desert, un no-res al que som abocats per la porta/úter i al que arribem per la paraula. De la foscor al desert i al silenci. 


                             "El camí va portar la llum
      -de nou la llum, però no la llum perfecta, no la llum oculta, ara fosca, la llum que no es veu-
                             i la llum que no es veu engendrà un batec sota terra, com si un altre úter.
                            El batec sota terra engendrà el silenci
                            el silenci engendrà de nou la primera paraula,
                            La primera paraula engendrà l'ésser humà
                            L'ésser humà engendrà l'escriptura
                            Finalment, l'escriptura engendrà un manuscrit
                            - dolç, també amarg, indesxifrable, inhòspit", 

El verb fet carn escriu Balbastre en el poema que obri el llibre.  L'escriptura i l'hermenèutica amb el poeta com a hierofant. Tot és camí. La destinació no és un espai. És un no-espai que es visualitza, que es veu, que es venera, però no s'adora. 

Iconòstasi naix de la contemplació d'unes icones reals . Contemplació/veneració/no adoració. Lectura d'imatges que Balbastre textualitza, fa paraula,  memòria, metàfora. Imatge visual metamorfosejada en imatge textual. La carnació i la reencarnació lèxica per a configurar unes noves icones nihilistes contemplades/venerades/no adorades per Sísif.

Balbastre ha construït un iconòstasi on l'ésser humà és la imatge de la divinitat, perquè déu no hi és o no ha estat mai. Tot és desert, tot és guerra a l'espai que creiem diví. Tot és dolor. L'ésser humà i la terra no són més que  el camp d'experimentació, de la metamorfosi, de l'etern retorn,  de la vida/mort.

                           "a l'esquena
                           duc el pes de la vida. I el pes de la mort".

El cos com a fènix que naix, mor i renaix. Home/déu/home. El no déu o déu humà o simplement Sísif pujant la pedra en el no-temps.  

                           "Jo no era jo
                           jo era l'engany
                          que seré ja per sempre
                          núvol serpentiforme.
                          (...) 
                          temps de recitar elegies
                          el plany sobre les pedres
                          quan llaures el teu cos ja antic
                          sota la mirada d'arena
                          de l'àngel que pregunta
                          quin dia tornaràs a la nuesa". 

Tornada a la terra, a la cova, úter, pou per a tornar a començar.

                         "Ara que tot just comença el món malgrat el món, torna a nàixer després dels segles, i després de tantes víctimes oprobioses, de tan fills llançats directament de l'úter al desert". 

Balbastre ens convida a travessar un iconòstasi ple d'imatges de la perplexitat, de la commoció, del crit. Ens convida a passar a l'altre costat on no hi ha respostes per a tornar a començar des del silenci metafísic. Només hi ha camí. 

                         "S'allunya l'aigua com la vida.
                         No hi ha respostes on beure. Camine solament".

Nihilisme.Sísif ha arribat al cim de la muntanya i llança la gran pedra per a tornar a començar. 

Comentarios

Entradas populares de este blog

TOMAR POSICIÓN

Estos días he leído una serie de artículos relacionados con la Generación del 14 , cosas de los centenarios. Dicha generación se movió en un contexto histórico que podría guardar ciertas similitudes con el actual, no lo niego, pero hasta ahora, al menos que yo sepa y en nuestro país,  no ha aparecido ningún Ortega y Gasset  capaz de aplicar sus conocimientos filosóficos a la búsqueda de soluciones. La corrupción todo lo impregna, los políticos están desprestigiados, la falta de recursos, la pobreza, el desconcierto, el desánimo y el pesimismo de la población campan a sus anchas, mientras las actitudes populistas, xenófobas y fascistas proliferan. ¿Dónde están los intelectuales? ¿Dónde está el debate intelectual en la sociedad? ¿Dónde está la sociedad civil? ¿Dónde está el compromiso para cambiar las cosas? Voceros no faltan en los medios de comunicación y en las redes sociales, pero faltan los intelectuales. El concepto orteguiano del hombre masa está vigente y tardará en supera

PATRICK MODIANO, EL PREMIO NOBEL Y UN ANHELO

Soy de formación afrancesada hasta la médula, así que me interesa todo aquello que tenga relación con la cultura gabacha,  desde los poemas de François Villon al teatro de Molière , de los cuentos de Maupaussant     a Marcel Camus , pasando por la música de Claude Debussy , las aventuras de Fantômas , las canciones de Yves Montand , el cine de François Truffaut, la cassoulet de canard, la   Veuv e Clicquot, la mantequilla salada, Audrey Tautou   o el paroxismo de Brigitte Bardot (la de antes, por supuesto)   susurrando con voz de haberse pasado con el borgoña peleón (que los hay) aquello de Harley Davidson . ¡Qué lástima de mujer! En fin, no hay cultura perfecta,  et je suis aussi complètement imparfait . Hace unos días se le concedió el Premio Nobel de Literatura a Patrick Modiano , un veterano que tiene en su haber todos los premios de las letras francesas habidos y por haber . A modo de felicitación y homenaje escribí en mi muro del facebook que la primera novela que leí de

PREGUNTES NO RETÒRIQUES

[Foto: eldiario.es] Com a milions de ciutadans d'aquest país, visc fent-me preguntes sense trobar cap resposta per molt que ho intente. Unes són  existencials , o crec jo que ho són; altres, la resta i gran majoria, no tant. Últimament em pregunte moltes coses sobre s ituacions indignants, i que conste que no són retòriques. Què més volguera!  Les més habituals solen ser sobre la corrupció política, sobre la quantitat de lladres que ens envolten. Com és possible que  hagen  tants casos de corrupció al nostre país? Com és possible que els lladres s' hagem   embutxacat  tants milers de milions d'euros? Per què no els hem descobert abans? Què hem fet malament? Aquesta situació és el resultat de tants anys de govern amb majories absolutes? Intente ser analític i no trobe respostes. E m preocupa molt que hagen d'eixir casos aïllats de penedits,  venjatius  o col·laboracionistes, com Marcos Benavent , perquè  aflore la  merda. Què funciona mal al si de la nostra democ