Ir al contenido principal

ELS ESTRANYS



Raül Garrigasait (Solsona, 1979), amb la seua primera novel·la Els estranys,  ha guanyat el Premi Llibreter 2017 i el Premi Òmnium a la millor novel·la en llengua catalana 2018. Un bon començament. Això és arribar i moldre, mai millor dit. Encara que no siga en la ficció pròpiament dita, Garrigasait no és nou a la plaça de les lletres catalanes. Traductor de grec i alemany -ha traduït Nietzsche, Plató, RilkeGoethe, Bauman i Papadiamandis, entre altres-, és editor de la Col·lecció de Clàssics Grecs i Llatins de la Fundació Bernat Metge i autor d'El gos cosmopolita i dos espècimens més, un híbrid entre l'assaig i la ficció en forma de relat de viatges en el qual reflexiona sobre el nostre temps.

Amb influències de Joan Perucho i Valle-Inclán, Els estranys és una novel·la amb diferents registres i nivells de lectura. Un joc metaliterari  farcit de personatges carnestolencs i esperpèntics que barreja passat i present. L'argument és senzill: el narrador  -alter ego de l'autor- rep l'encàrrec de traduir les memòries del príncep prussià  Felix von Lichnowsky, un personatge real que va participar en la primera guerra carlina i que cita Perucho en Les històries naturals. La investigació sobre aquest personatge farà que descobrisca de manera fortuïta uns documents sobre l'estada a Solsona de Rudolf von Wielemann, un personatge de ficció que també va lluitar en la primera guerra carlina i que acaba sent el protagonista indiscutible de la novel·la.

Wielemann arriba a Solsona per a lluitar en el bàndol carlí, que per a ell representa l'ordre i la tradició. Però la realitat que es troba no representa en absolut els seus ideals, sinó un món desconcertant que s'estavella contra els seus esquemes ideològics. Els carlins que coneix pertanyen a les capes socials més baixes. Són persones sense formació que exerceixen la violència de manera irracional per defensar un ordre ultraconservador davant de la modernitat. Aquests carlins exerceixen la violència no per a aconseguir un canvi revolucionari, sinó per a defensar un ordre legitimista en el qual ells són els més perjudicats. Aquest món ultraconservador, supersticiós, fosc i visceral xoca amb Wielemann, una persona culta que llig E.T.A. Hoffmann i altres romàntics, que toca al piano les sonates de Beethoven, que és amant de l'ordre i les tradicions. Aquest estavellament li canviarà l'esquema ideològic, perquè, com diu un personatge de la novel·la, "l'Ordre i la Legitimitat del nord no són el mateix que l'Ordre i la Legitimitat del sud".

Garrigasait desenvolupa en Els estranys un interessant discurs sobre l'alteritat, sobre la por, sobre la dicotomia Nord-Sud, sobre l'ordre i la representació de l'ordre, sobre la banalització de la violència. Una mirada al passat des de l'avui que també és un cant a l'amistat personificat en la relació entre Wielemann i el metge Miquel Foraster, en la seua comunicació mitjançant la música i les emocions. Una bellíssima metàfora de la fraternitat enmig d'un món boig i delirant que reacciona amb violència  davant dels valors democràtics i els drets humans. Una novel·la que ens fa pensar sobre l'esclat feixista que actualment vivim al nostre país.

Raül Garrigasait. Els estranys. Edicions de 1984. 


Comentarios

Entradas populares de este blog

OBLIDADA CONCHA ALÓS

Tenia  tretze o catorze anys quan vaig descobrir Concha Alós . Descobrir que no llegir, perquè la lectura va vindre molt més tard. En aquells anys del franquisme accedir a un llibre era tota una odissea, sobretot per a un adolescent lletraferit de família treballadora i sense recursos com jo. A la casa dels meus pares no hi havia llibres. Les biblioteques públiques d'aleshores eren pràcticament inexistents i tenien les prestatgeries plenes d'exemplars vells, porgats i polsosos. Comprar-ne era quasi una quimera degut a la nostra complicada economia familiar, però no gens més complicada que la d'altres milers de famílies. Un llibre es comprava si era totalment necessari per a l'escola i  si no hi havia més remei, la qual cosa suposava més cigrons i menys carn a la taula. Els diners no prestaven per a tot. Ma mare, amb el seu tarannà de solucionari, sempre trobava una manera d'estalviar-se la compra en forma de parent o veí que acabaven prestant-nos aquell ...

EL VENTRE DE NÀPOLS

Qui em coneix sap de la meua fascinació per Nàpols i tot el que estiga relacionat amb aquesta ciutat. El Vesubi, Pompeia, Totó, els  castrati,  Capodimonte, Pulcinella, el Monestir de Santa Chiara, inclús en la versió fox de Jorge Sepúlveda . el funiculì funiculà,  les botigues de  pesepri nadalencs al carrer de Sant Gregori Armeno, les capelletes de carrer dedicades a les ànimes del Purgatori, inclús el Crist  velato de la Capella de Sansevero. Un univers urbà contradictori i anacrònic com la mateixa vida. El temps quotidià eternitzat entre el naixement i el traspàs. Eros i Thànatos a una ciutat vulnerable que s'alça als peus d'un volcà i que tremola amb els moviments dels malucs de Sophia Loren i les maggiorate,  la qual cosa mai no gens banal. Una ciutat italiana, però també valenciana. En definitiva, mediterrània. La ciutat d' Alfons el Magnànim i de Josep de Ribera ,  lo Spagnoletto . Els valencians hem estat ací molts anys, segles. S...

TEORIA GENERAL DE L'OBLIT

Procure estar informat dels premis literaris. Sempre me n'alegre per l'autor o l'autora premiada, encara que de vegades, quan llig l'obra, la decepció s'apropa de mi. Ja sabem que la percepció és lliure i que per a gustos colors, però l'ombra de les expectatives lectores insatisfetes és sempre ampla i molt llarga. I això que servidor elogia l'ombra tant com  Junichiro Tanizaki .  Hi ha premis i premis. El Premi Llibreter mai em defrauda. El Gremi de Llibreters de Barcelona i Catalunya té bon ull amb les seues eleccions i això és d'agrair. Quasi sempre aposta  per obres valentes i arriscades com  Germà de gel  d' Alicia Kopf , Estirpe de Marcello Fois,    Ànima de Wajdi Mouawad o   Gegants de gel  de  Joan Benesiu , aquestes dues últimes obres són del catàleg d' Edicions del Periscopi. Com a lectors hem de felicitar-nos pel bon olfacte que té aquesta editorial. Enguany Periscopi ha tornat a guanyar el Premi Llibreter am...