Ir al contenido principal

ELS ESTRANYS



Raül Garrigasait (Solsona, 1979), amb la seua primera novel·la Els estranys,  ha guanyat el Premi Llibreter 2017 i el Premi Òmnium a la millor novel·la en llengua catalana 2018. Un bon començament. Això és arribar i moldre, mai millor dit. Encara que no siga en la ficció pròpiament dita, Garrigasait no és nou a la plaça de les lletres catalanes. Traductor de grec i alemany -ha traduït Nietzsche, Plató, RilkeGoethe, Bauman i Papadiamandis, entre altres-, és editor de la Col·lecció de Clàssics Grecs i Llatins de la Fundació Bernat Metge i autor d'El gos cosmopolita i dos espècimens més, un híbrid entre l'assaig i la ficció en forma de relat de viatges en el qual reflexiona sobre el nostre temps.

Amb influències de Joan Perucho i Valle-Inclán, Els estranys és una novel·la amb diferents registres i nivells de lectura. Un joc metaliterari  farcit de personatges carnestolencs i esperpèntics que barreja passat i present. L'argument és senzill: el narrador  -alter ego de l'autor- rep l'encàrrec de traduir les memòries del príncep prussià  Felix von Lichnowsky, un personatge real que va participar en la primera guerra carlina i que cita Perucho en Les històries naturals. La investigació sobre aquest personatge farà que descobrisca de manera fortuïta uns documents sobre l'estada a Solsona de Rudolf von Wielemann, un personatge de ficció que també va lluitar en la primera guerra carlina i que acaba sent el protagonista indiscutible de la novel·la.

Wielemann arriba a Solsona per a lluitar en el bàndol carlí, que per a ell representa l'ordre i la tradició. Però la realitat que es troba no representa en absolut els seus ideals, sinó un món desconcertant que s'estavella contra els seus esquemes ideològics. Els carlins que coneix pertanyen a les capes socials més baixes. Són persones sense formació que exerceixen la violència de manera irracional per defensar un ordre ultraconservador davant de la modernitat. Aquests carlins exerceixen la violència no per a aconseguir un canvi revolucionari, sinó per a defensar un ordre legitimista en el qual ells són els més perjudicats. Aquest món ultraconservador, supersticiós, fosc i visceral xoca amb Wielemann, una persona culta que llig E.T.A. Hoffmann i altres romàntics, que toca al piano les sonates de Beethoven, que és amant de l'ordre i les tradicions. Aquest estavellament li canviarà l'esquema ideològic, perquè, com diu un personatge de la novel·la, "l'Ordre i la Legitimitat del nord no són el mateix que l'Ordre i la Legitimitat del sud".

Garrigasait desenvolupa en Els estranys un interessant discurs sobre l'alteritat, sobre la por, sobre la dicotomia Nord-Sud, sobre l'ordre i la representació de l'ordre, sobre la banalització de la violència. Una mirada al passat des de l'avui que també és un cant a l'amistat personificat en la relació entre Wielemann i el metge Miquel Foraster, en la seua comunicació mitjançant la música i les emocions. Una bellíssima metàfora de la fraternitat enmig d'un món boig i delirant que reacciona amb violència  davant dels valors democràtics i els drets humans. Una novel·la que ens fa pensar sobre l'esclat feixista que actualment vivim al nostre país.

Raül Garrigasait. Els estranys. Edicions de 1984. 


Comentarios

Entradas populares de este blog

DOS O TRES COSAS SOBRE EL IDEAL-ROOM Y UNA DECLARACIÓN DE PRINCIPIOS

Es conveniente, no sé si de recibo, explicaros las razones que me han llevado a llamar a este blog Ideal-Room . He de confesaros que carece de cualquier relación con mi biografía y que se inscribe de lleno en un anhelo puramente literario y elegíaco. Que nadie busque aquí A Room of One's Own como si de Virginia Woolf se tratara. Ni es mi habitación propia ni mi habitación ideal, que lo podría ser. Sólo es un deseo que aspira a convertirse en quimera. Para explicaros que es el Ideal- Room es preciso que primero os hable la calle de la Paz, sin duda la más elegante de Valencia. Una calle que como buen ejemplo del gusto por el modernismo decimonónico tiene mucho que ver con aquellas avenidas proyectadas por el barón Hausmann en París. Siendo estrecha y sin árboles aún hoy posee ese encanto proustiano inconfundible que la convierte en un rincón refinado y cosmopolita que se escapa de la idiosincrasia socarrona de la ciudad de Valencia. En el número 19, esquina con Comedias, en un...

OBLIDADA CONCHA ALÓS

Tenia  tretze o catorze anys quan vaig descobrir Concha Alós . Descobrir que no llegir, perquè la lectura va vindre molt més tard. En aquells anys del franquisme accedir a un llibre era tota una odissea, sobretot per a un adolescent lletraferit de família treballadora i sense recursos com jo. A la casa dels meus pares no hi havia llibres. Les biblioteques públiques d'aleshores eren pràcticament inexistents i tenien les prestatgeries plenes d'exemplars vells, porgats i polsosos. Comprar-ne era quasi una quimera degut a la nostra complicada economia familiar, però no gens més complicada que la d'altres milers de famílies. Un llibre es comprava si era totalment necessari per a l'escola i  si no hi havia més remei, la qual cosa suposava més cigrons i menys carn a la taula. Els diners no prestaven per a tot. Ma mare, amb el seu tarannà de solucionari, sempre trobava una manera d'estalviar-se la compra en forma de parent o veí que acabaven prestant-nos aquell ...

RECORTAR EN CULTURA PARA PAGAR INTERESES AL BANCO

Zubin Mehta Leo en prensa algunas filtraciones sobre las inmediatas intenciones de la Generalitat Valenciana en materia cultural, qu e se desprenden de la creación del nuevo holding instucional CulturArts . Institutos y empresas culturales públicas que desaparecen, teatros que se cierran como el Talia , posible privatización del Teatro Principal de Valencia, becas y subvenciones que se fulminan, presupuestos que se juntan en un mismo cajón para compensar la buena gestión de unas entidades con las pérdidas ocasionadas por el despropósito de otros pésimos gestores. Ahora le toca el turno tijeretil al Palau de les Arts . Peligra la presente temporada de ópera, el Centro de perfeccionamiento Plácido Domingo , la Orquesta Sinfónica de la Comunitat Valenciana o el Festival del Mediterrani que dirige Zubin Mehta ... Si los gobernantes piensan que la cultura es rentable económicamente, son unos necios morrocotudos. Estupideces del neoliberalismo con falta...